Klimaatneutraal met de trein? In Nederland?

De NS belooft haar reizigers dat zij 100% klimaatneutraal vervoerd worden. Die claim is misleidend (niet voor het eerst, zie ook hier). Evert Jesse legt uit waarom.

NS rijdt klimaatneutraal Die claim is misleidend Reizigers van de NS reizen dus niet klimaatneutraal stroom huishoudens

Windpark Westermeerwind is gelegen in het Ijsselmeer en bestaat uit 48 windturbines met 3 MW nominale capaciteit. De opgewekte stroom, in 2019 ruim 500 GWh, is -zoals hun website het stelt- vergelijkbaar met het electriciteitsgebruik van 160 000 huishoudens. Dat blijkt een zorgvuldige formulering, want de stroom gaat niet naar 160 000 huishoudens, maar geheel naar de NS, die daarmee haar reizigers “100% klimaatneutraal transport” belooft.

De NS verbruikt 1200 GWh per jaar, en heeft dus lang niet genoeg aan de stroom van dit park. Ook windpark Luchterduinen op de Noordzee levert daarom stroom aan de NS. Dit park produceert volgens hun website 530 GWh per jaar, goed voor 150.000 huishoudens. Beide parken samen zouden dus ruim 80% van de stroombehoefte van de NS dekken als ze al hun energie hieraan zouden leveren.

Maar dit gaat wel ten koste van groene stroom aan 310.000 huishoudens. Want die stroom gaat naar de NS. Invullen van de volledige 1200 GWh met windstroom zorgt er voor dat pakweg 350.000 huishoudens grijze stroom moeten verbruiken, in plaats van groene. En die grijze stroom wordt in fossiele centrales opgewekt.

Want windstroom is niet op afroep beschikbaar: de gezamenlijke windparken in Nederland produceren een min of meer vaste, maar zeker niet vraagafhankelijke hoeveelheid stroom. Je kan deze administratief verdelen over verschillende afnemers, maar dat heeft geen effect op de totale productie ervan. Het zijn de fossiele centrales die bij en af moeten regelen om de variaties in vraag en windaanbod op te vangen.

De NS draait dus gewoon op stroom uit het net, net als uw ijskast. Als een trein vertrekt gaat een fossiele centrale meer stroom leveren, want de wind gaat niet harder waaien. Dus de CO2 emissie neemt toe. De rest is administratief geneuzel. Zonder de NS zou er derhalve 1200GWh minder grijze stroom opgewekt worden, met ca 0.65 MT minder CO2 emissie. Want de windparken produceren natuurlijk gewoon door. Als het waait tenminste. (zie kader).

Eigenlijk kan je het de NS nauwelijks kwalijk nemen, zij hebben het toch wat idiote “groene stroom” concept niet uitgevonden. maar de reclame is wel misleidend. Reizigers van de NS reizen dus niet klimaatneutraal (wat dat ook moge betekenen). Ook wordt in de reclame de suggestie gewekt dat de NS mondiaal koploper is in duurzaamheid, maar het in feite is dit een administratieve truc die iedere stroomafnemer met een vergelijkbaar moreel kompas kan toepassen.

Als de NS haar reizigers echt “klimaatneutraal” wil vervoeren dan kan ik aanbevelen om stroom te kopen van Doel, de kerncentrale bij Antwerpen. Die produceert 16 TWh per jaar, en heeft nog voor rond 8 TWh extra capaciteit. De 1.2 Twh van de NS leidt dan tot een evenredig verminderd gebruik van fossiele brandstof in de elektriciteitscentrales en daarmee tot een echte vermindering van CO2 emissies. Met 100% stroom van Doel rijden de NS reizigers wel 100% klimaatneutraal.