Susan Crockford: Lezingen in Nederland
The polar bear catastrophe that never happened.
Wij mochten Dr. Susan Crockford verwelkomen in Nederland, waar zij enkele voordrachten heeft gehouden over de ijsbeer. De Groene Rekenkamer bood een fraaie setting in de Haaienzaal in Blijdorp – Door zijn ‘knuffeligheid’ vergeten we wel eens dat de ijsbeer, net zoals de haai, een roofdier is…
Susan Crockford bood een zeer brede kijk op de biologie en het levenspatroon van de ijsbeer. Ze gaf daarbij een overzichtelijke analyse van hoe wetenschappers met modellen compleet de plank missloegen over het verwachte uitsterven van deze ‘klimaatmascotte’, en hoe het beest werd ingezet om klimaatretoriek kracht bij te zetten. Het tegendeel is waar, want het gaat gelukkig heel erg goed met de ijsberenpopulatie! Crockford weet hiervan uitstekend de oorzaken te benoemen, en voorziet een mooie toekomst voor deze fantastische beesten. Zij lijkt als enige het gedrag van de ijsbeer te begrijpen. Wij snappen werkelijk niet waarom de Victoria University, waaronder zij werkzaam was, dit een reden vond om haar aanstelling af te nemen.
Al met al staat het als een paal boven water dat – om meerdere redenen – de ijsbeer in elk geval niet “de kanarie in de kolenmijn” is. Vanaf 11:49 min. is zij aan het woord:
Studio De Blauwe Tijger nam de registratie en de productie van deze video voor zijn rekening, waarvoor onze waardering.
Naschrift:
Het recente werk van Sir David Attenborough: meer Arctisch klimaatalarmisme, minder wetenschap
Een GWPF productie, ingesproken door Susan Crockford. Bijgeplaatst op 27-1-2020.
Voordracht college Ypenburg
Er bleek naast de lezing voor volwassenen, zich ook een mogelijkheid voor te doen om het verhaal over de ijsbeer te doceren op een middelbare school. Susan Crockford past haar verhaal naadloos aan op de jongere generatie.
Voor de bevlogen biologie docente Marjo Jongkind van Lyceum Ypenburg was dat een uitgelezen kans om de leerlingen uit de bovenbouw van HAVO en VWO te laten kennismaken met de praktijk van dit zo mooie vak. En dat, toegepast op een zo actueel thema bovendien – en in het Engels.
Wij hebben de registratie van dit gastcollege geïntegreerd met de dia’s. Wie iets dacht te weten over het concentratievermogen van scholieren, die overtuigt zich hier van een geboeid publiek:
Leerlingen kunnen de inhoud van de lezing hier downloaden:
Great story
Gelukkig doet de groenetekenkamer heerlijk met leugns en verdraaingen van iemand die geen specilist is als het gaat over ijsberen
Maar goed dat is natuurlijk ook het idee van de groenerekenkamer gewoon twijfel zaaien
U bent de bekende J. Van der Heijden? U heeft een reputatie opgebouwd.
Los daarvan: bekijk de lezingen en beoordeel in hoeverre zij oordeelkundig is. Op inhoud graag.
Ten tweede, “wie twijfel zaait, zal inzicht oogsten!
:aar over de ijsberenkwestie is weinig twijfel nodig. De resultaten van observaties zijn knip en klaar. De ijsbeerhypothese is grondig verworpen.
Cyril,
Inderdaad ik ben de J. van der Heijden.
En inderdaad ik ben geband op climutgeet.nl omdat ik verwacht dat iemand zijn opinie kan onderbouwen.
Dus ik neem aan dat jij wetenschappelijk onderzoek hebt van Susan Crockford dat gaat over de invloed van klimaatverandering op de ijsbeer, zeg maar iets wat haar een ijsbeer deskundige zou kunnen maken.
Ik heb hetzelfde al regelmatig op climutgeet gevraagd, jammer genoeg krijg ik daar nooit antwoord.
Maar goed in mijn tijd op de TUD mocht je niet zomaar alles roepen, maar ik neem aan dat dat een relatief nieuw fenomeen is.
En nee ik ga geen youtube filmpjes kijken van non experts, waarom zou ik dat doen in plaats van wetenschappelijk onderzoek lezen?
En over mijn reputatie, geef even aan waar ik echt over de schreef ben gegaan.